Een gezonde levensstijl creëren
Health

In 7 stappen naar een gezonde levensstijl

Weet jij nog wat jouw goede voornemens waren 2,5 maand geleden? Grote kans dat je jezelf ook had voorgenomen om gezonder te gaan leven. Maar wat valt er nou precies onder een gezonde levensstijl? Het is namelijk een balans van meerdere elementen. Zelf wil ik weer beter met mijn lichaam omgaan. Dit had je vast wel door vanwege de laatste updates en het thema van april.

Aangepast eetpatroon

Bij gezond eten komt veel kijken, maar als je het eenmaal onder de knie hebt gaat het vanzelf. Wat je in ieder geval niet moet doen is een hele dag weinig eten, of zelfs maaltijden overslaan. Hierdoor gaat je lichaam in de zogenoemde spaarstand. Een gezond en gevarieerd eetpatroon combineert koolhydraten, eiwitten en vetten met elkaar in de drie hoofdmaaltijden. Daarnaast is het aan te raden om drie kleine gezonde tussendoortjes in te plannen. Op deze manier houd je jouw stofwisseling in gang.

Water

Wie drinkt er twee liter water op een dag? Ik helaas niet. Ik vind het zo moeilijk om genoeg vocht binnen te krijgen, maar het is wel super belangrijk. Zo blijft je huid mooi, worden afvalstoffen afgevoerd en gaat je stofwisseling weer sneller werken. Daarnaast zul je minder snel naar suikerhoudende drankjes grijpen als je met jezelf afspreekt om vooral water te drinken.

Wees actief

Ha, deze tip blijft maar terug komen op het blog! Bewegen en sporten blijft natuurlijk ook supergoed. Door meer te bewegen voel je je al gezonder. Je hoeft maar één uurtje te bewegen per dag. Ga eens fietsend of wandelend naar de supermarkt, of plan je bezoekjes aan de sportschool gewoon in. En nu het al steeds meer als lente begint te voelen, kun je lekker naar buiten toe. Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn. Mocht je nou echt moeite hebben om van die bank af te komen? Probeer dan een paar sporten uit – meestal krijg je 1 proefles – en kies uit wat je het leukst vindt. Wedden dat je dan met plezier gaat sporten!

LOVE YOURSELF ENOUGH TO LIVE A HEALTHY LIFESTYLE

Lief zijn…

… voor jezelf. Je mag heus wel eens een ongezonde keuze maken; je weet wel die 80-20 regel. Hier hoef je jezelf dus echt niet op af te straffen. Daarnaast is voldoende rust ook belangrijk. Met een uitgerust lichaam ga je sneller sporten/bewegen en beter eten. Wist je dat als je moe bent meer trek krijgt in ongezond eten? Slapen dus!

Maak het leuk!

Kijk jij weer op tegen jouw vaste portie groente en aardappelen voor het avondeten? Zorg ervoor dat je plezier haalt uit het koken. Vooral op de avonden dat je meer tijd hebt, kun je lekker experimenteren met nieuwe gerechtjes.

Tip: het is ook leuk om je eigen gezonde snack te maken. Daar heb je doordeweeks weer profijt van!

Eet puur

Als je dan toch al in de keuken staat, probeer dan bewerkte voedsel over te slaan. Je kunt beter zelf de producten maken. Om een voorbeeld te noemen; veel mensen eten guacamole uit een potje, maar het is heel simpel om zelf te maken. Binnen 5 minuten kun je het op tafel hebben staan zonder alle ‘houdbaarheidtroep’ erin.

Geen ‘dieet’

Veel vrienden in mijn omgeving zeggen altijd ‘Oja, jij bent altijd op dieet’. Maar zo zit het helemaal niet. Ik let op de voedingsstoffen die ik binnen krijg. Zelf geloof ik er namelijk niet in om een crash dieet te volgen. Het zorgt meestal voor meer schade aan het lichaam en daarnaast is het bijna onmogelijk om vol te houden. Hierdoor krijg je het bekende jojo-effect en dat wil niemand.

Wat zijn jouw obstakels naar een gezonde levensstijl?

Liefs,

Daniëlla

Volg mij ook via Facebook, Instagram & Twitter

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter