Food & Fit

9 smoesjes om wel te sporten

Redenen om niet  te sporten

 

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die erg goed is in het verzinnen van smoesjes om niet naar de sportschool te gaan. Om de mindsetting even te veranderen hier 9 goede redenen om wel naar de sportschool te gaan! 

 

1. Geen tijd om te sporten

Geen tijdLets face it! Op een dag zit 24 uur, dus 1 uur naar de sportschool is maar ongeveer 4% van je dag. Je hebt dus nog 23 uur (96%) om te slapen, televisie te kijken en andere meestal luie alternatieven te doen. Daarnaast ga je niet elke dag van de week naar de sportschool, dus geen tijd is geen excuus!

Tip: Bouw het langzaam op, dus begin met 1 of 2 keer per week. Als je gelijk 5 dagen per week gaat sporten is de kans erg klein dat je dit ook daadwerkelijk volhoudt.

2. Geen zin om te sporten
Als je eenmaal thuis op de bank zit en terugkomt van school of werk is het moeilijker om weer naar buiten te gaan. Probeer daarom altijd de sportschool te combineren met iets waarvoor je sowieso al de deur uit moet. Ik ga zelf meestal na of voor de les naar de sportschool, want eenmaal op de bank betekent dat ik er niet snel meer afkom. Natuurlijk kan je ook thuis een paar oefeningen doen met dumbbels (Reebok €9,99).

Tip: Leg alvast kleding in je auto of de avond van te voren klaar. Zodat je deze makkelijk mee kan nemen en ’s ochtends niet in tijdnood komt.

3. Zet de wekker
Een ochtendje uitslapen is zeker lekker, maar als je te lang blijft liggen in bed wordt je meestal suf. Een betere optie is om je wekker op een vast tijdstip te zetten. Zo raakt je lichaam gewend aan een vast ritme en na het sporten ben je gelijk wakker en fit. Nadeel aan ’s avonds sporten is dat je dan vaak veel energie hebt en dan is het weer moeilijker om te gaan slapen.

Tip: Een vast ritme aannemen zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit en meer aan je dag hebt.

4. Feel-good boost
Niet alleen voor je lichaam is het een boost om te sporten, maar ook voor je mentale geest. Na een goede work out ben je enorm trots op jezelf en voel je je als herboren. Het geeft je enorm veel zelfvertrouwen!

Weetje: Sporten verhoogt je concentratie, alleen maar voordelen dus!

5. Een mooi lichaamMake them jealous
Hier doen we het uiteindelijk allemaal om; we willen een mooier en fitter lichaam. Natuurlijk bereik je dit niet in een week, dus wees niet teleurgesteld als je niet gelijk resultaat ziet. Wat ook voor extra motivatie zorgt is om een voor- en nafoto te maken na een maand. Soms kom je namelijk aan vanwege de groeiende spiermassa, maar verlies je dus wel vet en kom je wel strakker in je vel.

Tip: Stel geen streefgewicht vast, maar zoek een voorbeeld van iemand anders zoals jij eruit zou willen zien.

6. Zweet eetbuien eruit
Sporten gaat ontstekingen tegen en vermindert zo de ruis op de lijn. Dit zorgt ervoor dat je minder snel (ongezond) wil eten. Natuurlijk moet je wel nog genoeg eten om voldoende energie te behouden. Dus dag chips en chocola, en hallo eiwitten en fruit!

Tip: Zorg dat je geen snoepgoed in huis haalt! Wat er niet is, kan je ook niet opeten.

7. Show je sportkleding
Ben je een tijdje uit de running geweest? Ren dan snel naar de winkels. Tegenwoordig heb je de leukste sportleggings en shirts, zelfs in het goedkopere segment (H&M, Bershka). Vorige week heb ik nog twee nieuwe sportleggings gekocht en ik ben er verliefd op!!! Als je eenmaal nieuwe sportkleding gekocht hebt, is het zonde om deze te laten liggen in de kast. Je gaat dus vanzelf naar de sportschool, want je moet ze natuurlijk showen. En wie zegt dat shoppen slecht voor je is?

8. Maak nieuwe vrienden
Kan je geen sportmaatje vinden? Wees niet bang om alleen naar de sportschool te gaan, want merendeels gaat alleen. Misschien is het de eerste keer eng, maar er is niets om bang voor te zijn, Begin bijvoorbeeld met een groepsles en maak een praatje met iemand voordat de les begint. Zo de eerste vriendin is binnen! Mensen staan vaak open voor een praatje, dus wees niet bang.

9. Heb plezier
In het begin van je sportcarrière is het moeilijk om in een ritme te komen. Doe dus geen sporten die je eigenlijk helemaal niet leuk vind, maar doe iets waar je echt plezier in hebt. Zo wordt sporten een leuke hobby in plaats van een verplichting. Verplichten zijn een slechte motivatie en zorgen ervoor dat je snel ermee stopt, omdat je wel iets leukers kan verzinnen. Niet in één keer jouw sport gevonden? Geef niet op en probeer eens iets uit wat je nog nooit gedaan hebt! Poweryoga bijvoorbeeld.

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen om naar de sportschool te gaan, want het is natuurlijk ook goed voor je gezondheid! Heb je geen zin in de sportschool of is jouw sportschool al dicht? Pak dan je hardloopschoenen en ga lekker buiten hardlopen. Zo heb je toch je beweging en dit kan je ook vanaf huis doen.

Xx Daniella

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter