Review en recensie over alles is verlicht van Jonathan Safran Foer geschreven door Daniella Christina

Alles is verlicht van Jonathan Safran Foer – Boek review

De eerste druk vond al plaats in 2002, maar dit boek is – helaas – pas sinds een paar weken in mijn bezit. Hoezo wist ik niet eerder van het bestaan af? Nu heb ik de 41ste druk van het boek, maar dat zegt denk ook al genoeg over de genialiteit van het verhaal. Anders zouden er niet zoveel drukken bestaan toch 😉 . Alles is verlicht staat zeker in mijn favorieten en hierbij ga ik een poging doen om jou ervan te overtuigen dat je dit boek moet lezen!

Alles is verlicht

Alles is verlicht is geschreven door Jonathan Safran Foer – alle overige boekgegevens kun je onderaan de blog post vinden –. Deze schrijver ken je wellicht van het boek Extreem luid & ongelooflijk dichtbij. Daarnaast is pas geleden zijn nieuwe roman Hier ben ik verschenen en dit was eigenlijk het moment dat ik voor het eerst van deze schrijver hoorde. Allebei de boeken staan hoog op mijn lijstje om gelezen te worden, maar eerst zal ik dit boek reviewen.

Waarom ‘Alles is verlicht’ en niet ‘Hier ben ik’?

Ik had mijn trein gemist en dan duik ik vaak even de Ako binnen. Meestal koop ik niks, maar ik ben wel altijd benieuwd naar de nieuwe boeken. Bij de populaire boeken lagen alle drie genoemde boeken van Jonathan Safran Foer. Doordat deze schrijver al een paar keer genoemd was, werd ik benieuwd en wilde ik graag een van zijn boeken lezen. Ik had dus geen sterke voorkeur voor welke titel ik wilde gaan. Het gekozen boek was het dunst, het lichtst én afgeprijsd. Aangezien ik nog met de trein moest reizen was de keuze dus snel gevallen op Alles is verlicht vanwege deze praktische redenen.

De hoofdpersonen

Binnen het verhaal lees je drie aan elkaar gerelateerde verhalen. Binnen deze verhalen zijn er weer meerdere hoofdpersonen die ik niet allemaal uitgebreid ga toelichten. Er zijn drie personen die ik wel graag wil benoemen en dat zijn Alexander Pertsjov, Jonathan Safran Foer en Grootvader (Alex). Je leest het goed; de auteur van het boek gebruikt zijn eigen naam binnen deze roman. Hierdoor vraag ik mezelf nog steeds af of dit verhaal echt gebeurd is, of dat het gewoon super goed geschreven is… Zoals ik al zei het verhaal bestaat uit drie verhalen: een dialoog tussen Alexander en Jonathan, een boek/verhaal van Jonathan en een boek/verhaal van Alexander. Alexander is een Oekraïense inwoner die Jonathan ontmoet, Jonathan is een Jood die op zoek is naar een vrouw, en de grootvader helpt mee zoeken. Het hoe en wat van Alles is verlicht zal je toch zelf moeten ontdekken door het boek te lezen.

Mijn favoriete passage

Het boek en het verhaal zijn verrassend en zeer aangrijpend. Op meerdere punten werd ik aangegrepen door het verhaal en de schrijfstijl. Een bepaald deel – letterlijk geciteerd uit het boek – wat ik zelf erg kenmerkend vind, ging als volgt:

“En zo is het nu om bij een waterval te wonen, Safran. Net zoals iedere weduwe op een ochtend wakker zal worden, na jaren van constant verdriet misschien wel, (…). Haar verdriet heeft plaatsgemaakt voor een treurigheid waar ze mee uit de voeten kan.”

Wat maakt het boek goed?

Ten eerste vind ik de schrijfstijl van het boek ontzettend onderscheidend. Hierdoor vond ik de eerste 70 pagina’s even wennen, maar daarna wilde ik niet meer stoppen met lezen. Ieder hoofdstuk maakt je nog meer nieuwsgierig naar het volgende hoofdstuk. Ten tweede versterken de drie verhalen binnen het boek elkaar enorm. Normaal komen de verhalen pas later in het boek samen en versterken ze elkaar voor tweederde deel van het boek niet. Het versterken en verbinden is in Alles is verlicht echt heel goed gedaan. Ten derde is het boek zeer aangrijpend. Ik was teleurgesteld dat het boek al afgelopen was, want ik wil nog zo veel meer weten. Maar dit is tegelijkertijd ook de kracht van het boek. Je leeft zo met de hoofdpersonages mee dat je eigenlijk geen afscheid wil nemen, terwijl het boek wel antwoord geeft op de missie/vraag van Jonathan. Alles is verlicht is een geweldige combinatie tussen trieste gebeurtenissen en mooie momenten.

Er is echt nog zoveel meer dat ik wil vertellen over dit boek, maar dat kan gewoon niet zonder te veel woorden te gebruiken. Het boek is nou eenmaal lastig te omschrijven en dus zou je echt zelf het boek moeten lezen om te weten wat ik nu bedoel. Zoals het NRC Handelsblad zegt: ‘Een boek waarvan je zou willen dat iedereen het zou lezen’. Bij deze uitspraak sluit ik me helemaal aan!

Heb jij het boek al gelezen of ga je het nog lezen na deze review? Zo ja, wat vond je ervan?

Daniëlla Christina Weber

Boekgegevens: