De voorlezer boekreview Bernard Schlink

De Voorlezer van Bernhard Schlink – Boek Review

Er zijn veel klassieke boeken die nog op mijn to read-lijstje staan. Een positief gevolg van mijn kuitblessure is dat ik meer tijd over heb om te lekker te lezen. Afgelopen week ben ik in bed gedoken met ‘De Voorlezer’ van Bernhard Schlink. Dit boek bestaat al een hele lange tijd en je kent het verhaal, net als ik, waarschijnlijk van de Oscar-winnende film ‘The Reader’.

De voorlezer

Het verhaal speelt zich af in de vorige eeuw en neemt je mee in de tijd na de Tweede Wereldoorlog in Duitsland. In het boek beleef je het gehele verhaal vanuit het perspectief van de Michael Berg, oftewel de voorlezer. Daarnaast speelt vooral Hanna een grote rol in het verhaal, terwijl ze wel moeilijk te peilen is. Verder blijven sterke personages in het boek uit. Het boek en het verhaallijn zelf vond ik niet heel spannend en meeslepend. Je kunt het boek makkelijk wegleggen omdat je het niet NU meteen uit wilt lezen om te weten hoe het afloopt. Als je net zo gek bent op boeken als ik dan weet je over welk gevoel ik het heb.

Mijn favoriete elementen

Toch betekent dit niet dat het boek slecht is. Sterker nog, het boek is enorm goed geschreven en op sommige momenten zet het je zelfs aan het nadenken. Veel (filosofische) dilemma’s die onder de Duitsers leefden, worden in dit boek aan licht gebracht. Hoe ga je om met oud kampbewakers? En hoe ga je om met de ‘schaamte’ van hoe de meeste van jouw landgenoten zich gedroegen tijdens de oorlogsperiode? Ik vond in ieder geval dat de schrijver je hierover aan het denken zet. Want is het terecht dat je mensen beoordeelt op wat ze jaren geleden deden omdat dat toen gewoon zo was? Of blijven het monsterlijke daden en moet je ze daarvoor straffen? Wat Bernhard Schlink heel slim doet, is geen antwoord geven op deze vragen maar ze wel stellen. Het zijn natuurlijk vragen die jaren lang een grote rol hebben gespeeld.

De film of het boek?

Als je geen grote lezer bent, dan zou ik eerder de film aanraden. De film ‘leeft’ namelijk meer dan het boek, maar dit komt waarschijnlijk doordat de kritische angel van de schrijver grotendeels mist. Aan de andere kant zou je op sommige punten het boek zelfs een beetje langdradig kunnen noemen. Hier moet je doorheen kunnen prikken om de manier waarop het boek geschreven is te kunnen waarderen. Vond je de film goed en houd je wel van boeken? Dan zou ik De Voorlezer zeker aanraden als een must read klassieker. Je bent er zo doorheen en is, ondanks mijn kritiek, zeker de moeite waard!

Zelf vond ik het zeker de moeite waard om zowel de film te kijken als het boek te lezen!

Daniëlla

Volg mij ook via Facebook, Instagram & Twitter