Een blog over detox van koffie, alcohol en frisdrank door Daniella Christina
Food & Fit, Health

‘Detox’ zonder gekke sapkuren

Iedereen heeft het over gezonder eten, maar hoe zit het precies met gezonder drinken? Koffie, alcohol of een glas frisdrank met prik? Ik zeg er vaak geen nee tegen, terwijl deze drankjes wel een invloed hebben op het lichaam. Vandaar dat ik de komende weken¬†hier bewuster mee om wil gaan; je zou het zelfs een soort detox kunnen noemen – zonder de gekke sapkuren dan – ūüėČ . Benieuwd wat het effect is op jouw lichaam van deze drankjes? Lees dan snel verder.

Cafe√Įne

De afgelopen weken dronk ik al minder koffie, omdat ik na een kop koffie last kreeg van mijn darmen. Dat is ook niet zo gek, want op mijn werk startte ik de dag met koffie en daar bleef het niet bij. Als een collega vroeg of ik ook nog een koffie wilde dan was ‘ja’ het standaard antwoord. Ook als ik vanaf huis aan het werk ben, dan neem ik in mijn pauzes een koffie. Wist je dat er gemiddeld 150 liter koffie per jaar per persoon in Nederland wordt gedronken? Daar schrok ik zelf van, want eigenlijk heeft ons lichaam helemaal geen cafe√Įne nodig om goed te functioneren. Sterker nog, het schijnt¬†niet eens gezond te zijn, want je blokkeert bepaalde receptoren in het lichaam waardoor je jezelf energieker en alerter voelt. Daarnaast moet jouw lever aan de slag om dit stofje zo snel mogelijk af te breken, omdat het anders schade aanricht aan jouw lichaam. Kortom cafe√Įne is niet nodig en kan zelfs leiden tot lichamelijke klachten.

Slapeloosheid is een veelgehoorde klacht en daardoor drinken veel mensen ’s avonds geen koffie meer. Helaas duurt het 24 uur voordat het lichaam alle cafe√Įne heeft verwijderd. Zelfs ’s ochtends koffie drinken heeft dus invloed op jouw kostbare remslaap. Daarnaast kan het zijn dat de maag en darmen extra geprikkeld worden. Of dit door cafe√Įne komt of een ander stofje is niet 100% duidelijk, maar het komt sowieso door het drinken van koffie.

Toch gebruiken veel sporters koffie om hun prestaties te verbeteren. Ten eerste helpt het drinken van koffie bij het afvallen, maar let op; alleen als je de koffie nuttigt voor het sporten. Vetten komen namelijk vrij in de bloedbaan, maar je moet dus wel sporten wil je ze daadwerkelijk verbranden. Daarnaast zou koffie helpen om duursporten zoals hardlopen langer vol te houden.

Alcohol

Iedereen weet ondertussen wel dat alcohol schadelijk is voor het lichaam, maar toch blijft iedereen het – tegen beter weten in –¬†consumeren. Komt het omdat je alcohol je hersenen verdooft en je daardoor minder nadenkt over de gevolgen? Daarnaast vraag ik mezelf altijd af of je daadwerkelijk meer plezier hebt als je alcohol nuttigt?

Hoe dan ook, je doet echt een aanslag op het lichaam als je te veel alcohol drinkt. De lever moet wederom keihard werken om alcohol te verwijderen en de nieren stoten te veel water uit – hallo wc –. Doordat de nieren al het water al hebben afgestoten, gebruikt jouw lever het vocht uit de hersenen om de alcohol af te breken.¬†Het gevolg ken je waarschijnlijk wel: de kater. Je hebt de dag daarna zo weinig energie dat je niks kan uitvoeren. Je voelt je niet lekker en wordt misselijk bij de kleinste activiteiten. De kans dat je nu de sportschoenen aantrekt is natuurlijk zeer klein. Tot slot, heeft alcohol nog een paar nadelige effecten. Het remt niet alleen de verbranding van vet, maar daarnaast heb je vaak na het nuttigen van alcohol zin in vet eten, en aangezien jouw hersenen deels verdoofd zijn geef je toe aan deze behoefte. Het is dus niet heel handig om alcohol te drinken als je wilt afvallen. En daarnaast¬†schijnt het ook dat alcohol het herstel van jouw spieren afremt – dus voetbalmeiden en -jongens sla de derde helft voortaan maar over –.

Suiker en frisdrank

Twee jaar geleden schreef ik al eens een artikel over de effecten van suikers¬†die onder andere aanwezig zijn in alle frisdranken. Deze suikers kunnen onder andere leiden tot insulineresistentie dat een grote rol speelt in de ontwikkeling van ziektes. Helaas is¬†dit niet de enige schadelijke stof in dit drankje. De fructose in frisdranken worden niet gedetecteerd door onze hersenen en dus voel je je niet vol, terwijl je wel de calorie√ęn consumeert. Ten tweede zorgt¬†fosforzuur¬†voor beschadiging van de huid. Smeer jij veel antirimpel-cr√®me? Begin dan met het schrappen van frisdrank uit jouw dieet. Let op: ook de light versies bevatten deze schadelijke stoffen. Tot slot, bevat frisdrank geen nuttige voedingsstoffen, maar wel calorie√ęn. Ik bewaar deze calorie√ęn liever voor het nuttigen van eten met de juiste voedingsstoffen.¬†De gevolgen van het drinken van frisdrank zijn onder andere:

♥ Gewichts- en vettoename rond de buik
♥ Je wordt sneller oud door de toegevoegde fosforzuur
♥ Toenemende kans op hart- en vaatziekten
♥ Een slecht gebit door suikers en fosforzuur

Mijn detox

Persoonlijk was ik zelf geschokt door de toevoegingen en stoffen in frisdrank, maar weet ik ook dat je niet dood gaat van een heerlijke kop koffie of glas wijn. Toch wil ik de komende maand zorgen voor een minimale inname van deze producten. ’s Ochtends start ik mijn dag met een kop groene thee om dit vervolgens af te wisselen met een glas water. En als ik een keer zin heb in prik? Dan neem ik een spa rood met een schijfje citroen, want dat is ook lekker!

Natuurlijk houd ik je de komende weken op de hoogte over hoe mijn ‘detox’ verloopt. Ben jij bewust bezig met wat je allemaal binnenkrijgt via drankconsumptie?

Liefs,

Dani√ęlla Christina Weber

Gebruikte bronnen:
Gezondheidsweb
Optimale Gezondheid
Voeding Ontmaskerd

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter