Voorbereiden op de no sugar challenge en een lesje over suiker
Health

Een lesje over suiker – 14 interessante weetjes

Hoera, vandaag is het al 14 dagen geleden sinds de start van #nosugar april. Ondanks dat ik al wist dat er in veel producten kunstmatige zoetstoffen verstopt zitten, schrok ik er weer van. Het is bijna onmogelijk om 100% suikervrij door het leven te gaan. Vandaag wil ik je daarom een lesje over suiker geven door 14 weetjes te delen.

1. Het ontstaan van suiker

Toen ik nog in Groningen woonde, ging ik op de fiets richting de universiteit. Soms hing er een gekke zoete geur in de lucht. Pas na een half jaar kwam ik erachter dat deze geur van de suikerfabriek kwam. Witte suiker wordt gemaakt van planten, maar groeit natuurlijk niet als kant-en-klare suikerklontjes aan de takken. Als je met de auto naar Groningen komt, dan zul je in bepaalde periodes veel vrachtwagens vol met suikerbieten inhalen. De suikerbiet is namelijk de basis van poedersuiker, vanillesuiker, stroop en basterdsuiker.

2. Suiker is een energiebron

In bepaalde mate is suiker goed voor ons lichaam. Het zorgt ervoor dat onze spieren, organen en zenuwstelsel kunnen functioneren. Ons lichaam haalt suiker uit natuurlijke suikers en kunstmatige suikers. Wist je dat suiker geen voedingsstoffen zoals vitamines, vezels of mineralen bevat? Dit maakt dat suiker puur een energiebron is en verder geen enkele functie heeft. Als je trek hebt, heeft het daarom weinig zin om te snoepen. Je raakt er namelijk niet verzadigd van. Sterker nog, er is zelfs een grote kans dat je juist meer zin hebt in zoetigheid.

3. Suiker werkt verslavend

Na het eten van suiker maakt je lichaam razendsnel insuline aan. Dit heeft effect op ons bloedsuikergehalte waardoor er een suikerpiek en suikerdal ontstaat. Na het eten van suiker zul je een fijn en lekker gevoel ervaren door de suikerpiek. Daarna volgt een suikerdal al snel. Hierdoor ontstaan eetbuien en kun je zelfs een beetje kribbig worden. Je raadt natuurlijk al wat je gaat doen om dit gevoel te bestrijden… Juist, je gaat weer meer suiker eten. Als je dit te vaak doet, dan resulteert dat uiteindelijk in overgewicht.

4. Toegevoegde suikers zijn slecht voor de gezondheid

Door de snelle stijging en daling van je bloedsuikerspiegel ontstaan er allerlei gezondheidsproblemen. Het is slecht voor je hart, brein en bloedvaten. Tot slot kunnen teveel toegevoegde suikers mogelijk (chronische) ontstekingen versterken. Natuurlijk treden deze effecten niet op na 1 lepeltje witte suiker. Toch zou je toegevoegde suikers willen vermijden door je suikerconsumptie zo veel mogelijk te matigen.

5. We eten gemiddeld 32 kilo suiker per jaar

En dit gewicht is per persoon. 32 kilo?! Is dit veel of weinig? Volgens de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie zou je niet meer dan 5% van je calorieën uit toegevoegde suikers moeten halen. Als je dus 2000 calorieën per dag eet, dan zou je 9,125 kilo suiker per jaar moeten eten. Dit getal ligt ver onder de 32 kilo suiker die we gemiddeld per jaar eten. Niet zo gek dus dat er veel mensen met diabetes en overgewicht zijn in Nederland.

Vers fruit is uitzondering op deze specifieke richtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie.

6. Vet is beter dan suiker

Ondanks het feit dat vet meer calorieën bevat dan suiker is het toch beter om suiker te laten staan. Zoals ik hierboven al toelichtte bevat suiker geen voedingsstoffen, terwijl er in vet juist essentiële voedingsstoffen zitten. Hierdoor krijg je van vet wel een voldaan gevoel waardoor je minder snel door eet. Je kunt dus beter minderen met suiker dan heel vetarm te gaan eten.

7. Honing is niet beter dan suiker

Honing als alternatief voor suiker werkt helaas niet. Deze twee zoetmiddelen bevatten namelijk net zoveel calorieën. Het verschil zit erin dat honing een lagere zoetkracht heeft waardoor je er vaak zelfs meer van gebruikt. Hetzelfde geldt voor agavesiroop, moutstroop, palmsuiker en andere zoetmiddelen uit de natuurvoedingswinkel.

via GIPHY

8. Suikervrije producten zijn niet altijd suikervrij

Veel producten zonder toegevoegde suikers bevatten van nature suikers. Hierbij kun je denken aan fruit, melk, peulvruchten, granen en aardappelen. Eigenlijk alle producten met koolhydraten. Dit is logisch, want je lichaam zet koolhydraten om in glucose. Toch zou je deze producten niet geheel uit je voeding moeten schrappen, omdat het dus de brandstof is voor je lichaam. Helemaal als je toegevoegde suikers laat staan!

9. Kunstmatige zoetstoffen zijn niet de oplossing

Kunstmatige zoetstoffen zijn vaak even zoet als of zelfs zoeter dan suiker, maar bevatten minder of geen calorieën. De meest intensieve zoetstoffen worden in het laboratorium bedacht en worden chemisch ontwikkeld. Ondanks dat gematigde consumptie van kunstmatige zoetstoffen niet schadelijk is voor je gezondheid blijft het een onnatuurlijk middel.

10. Aspartaam is niet gevaarlijk

Volgens de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid is aspartaam ongevaarlijk in gematigde hoeveelheden. Als je te veel aspartaam binnenkrijgt, dan kan de giftige stof methyl in je lichaam ontwikkelen.

11. Stevia is een natuurlijk alternatief voor suiker

Stevia komt van een Zuid-Amerikaanse plant en is veel zoeter dan suiker. Het alternatief wordt gemaakt van de gedroogde bladeren. Volgens een aantal onderzoeken heeft stevia zelfs een aantal gezondheidsvoordelen en wordt het niet aan gewichtstoename gelinkt. Het grote nadeel is dat het wel echt een andere smaak heeft dan de suikers die we gewend zijn. Toch is dit een goed alternatief als je zonder suiker wilt bakken en toch iets zoets wilt toevoegen aan het recept.

12. Vruchtensuiker als alternatief voor suiker

Een ander natuurlijk alternatief voor suiker is fructose. Deze vruchtensuiker vindt je voornamelijk terug in gedroogd fruit, kokospamsuiker en agave-siroop. De werking van fructose is hetzelfde als met suiker; je bloedglucose wordt verhoogd.

13. Lightproducten bevatten kunstmatige zoetstoffen

Ook in lightproducten zitten kunstmatige zoetstoffen. Hierdoor zijn lightproducten niet in principe ‘gezonder’ dan producten die witte suikers bevatten. Het best blijft om allebei te vermijden en een alternatief te kiezen die beide soorten suikers niet bevatten.

14. Suiker zit overal in

Zelf vind ik het zeer problematisch dat suiker werkelijk overal in zit. Je verwacht het terug te vinden in taarten, snoepjes en koekjes, maar ook in ‘gezonde’ producten komt het vaak terug. Yoghurt bevat toegevoegde suikers, terwijl je verwacht dat dit niet zo is. Hetzelfde geldt voor alle kant-en-klaar producten zoals soepen, sauzen en groenten uit blik.

Welke nieuwe dingen heb je geleerd in dit lesje over suiker? En hoe gaat de #nosugar april challenge bij jou?

Liefs,

Daniëlla

Volg mij ook via Facebook, Instagram & Twitter

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter