Race, Uncategorized

Mijn ervaringen met hardlopen op tijd

Deze week trok ik drie keer mijn hardloopschoenen aan en het ging lekker! Het verschil met vorige keer? Ik rende deze keren op tijd in plaats van een aantal kilometers. Dit resulteerde in een totaal van bijna negen kilometer met een gemiddelde snelheid van 6 minuten en 13 seconden per kilometer. Het ging dus echt lekker en ik ben fan van hardlopen op tijd!

Naast dat ik sneller ga, merk ik ook dat ik meer uitgerust thuis kom. Als je op kilometers focust worden die laatste twee kilometers mentaal erg zwaar. Het gaat niet snel genoeg en je bent eerder geneigd op te geven. Tegenwoordig stap ik de deur uit zonder dat ik weet hoeveel kilometers ik ga lopen, dus die gefixeerde focus op de laatste paar kilometers is weg. Daarnaast is het makkelijker om jezelf in te stellen op die laatste twee minuten die je nog moet volhouden. Ik ben dus fan van deze vorm van trainen.

Hoe weet ik van te voren hoe lang ik ga rennen? Op dit moment gebruik ik een trainingsschema die ook uitgaat van tijd gemaakt door Run2Day. De focus van het schema is de vijf kilometers en komt dus perfect uit voor de voorbereidingen van de Zandvoort Circuit Run. Mijn doel is om de vijf kilometer onder de 30 minuten te rennen. Eerst vond ik het nog best een flinke uitdaging, maar nu lijkt het doel steeds realistischer te worden. Misschien ren ik 20 maart dan toch onder de zes minuten per kilometer?

Aankomende week heb ik iets minder tijd om drie keer hard te lopen. Woensdag en donderdag zijn de finaledagen van de Nationale Marketing Strijd in Tilburg. Helaas hebben we een strak tijdschema dus moet ik mijn hardlooprondjes deze week verschuiven naar het weekend. Daarnaast is mijn broertje jarig en is mijn slaapkamer eindelijk helemaal verbouwd. Je begrijpt wel dat ik niet kan wachten om die opnieuw in te richten, maar eerst moet ik al mijn oude spullen uitzoeken. Oke ik dwaal een beetje af… Wat ik dus wilde zeggen is dat ik deze week twee keer ga hardlopen: op vrijdag en zondag. Beide runs zullen 25 minuten duren waarbij ik na tien minuten snel hardlopen ongeveer drie minuten langzamer ga joggen.

Wat zijn jouw hardloopplannen deze week?

Liefs,

Daniella

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter