Fantastic Beasts and Where to Find Them - film review by Daniella Christina

Fantastic beasts and where to find them – film review

In 2011 voelde de laatste Harry Potter film als een soort afscheid. Ik groeide jaren op met de boeken en keek altijd uit naar de nieuwe films. Gelukkig schreef J.K. Rowling het boek Fantastic Beasts and Where to Find Them. Dit boek werd verfilmd en deze nieuwe film kon ik natuurlijk niet overslaan. Daarom ben ik gisteravond samen met mijn moeder en broertje naar de bioscoop gegaan. Klaar voor een beestachtige review?

Trailer en samenvatting

De officiële samenvatting van deze film is:

Fantastic Beasts and Where to Find Them begint in 1926 als Newt Scamander zijn wereldwijde excursie voor het vinden en vastleggen van een bijzondere collectie fabeldieren net heeft afgerond. Wat een simpele tussenstop in New York had moeten worden, loopt volledig uit de hand door een No-Maj (Amerikaans voor een Dreuzel) genaamd Jacob, een magische koffer, en het ontsnappen van een aantal van Newt’s fabeldieren, die wel eens problemen zouden kunnen veroorzaken voor zowel de tovenaars- als de No-Maj wereld.

Een geheel nieuw avontuur dat ons terugbrengt naar de magische wereld van bedenker J.K. Rowling.

Mijn verwachtingen

Je raadt het vast al, maar mijn verwachtingen waren hoog. Heel erg gevaarlijk, want de Harry Potter films zijn geniaal en daar kan je in mijn ogen bijna niet overheen. Verder wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten, want ik heb het boek nooit gelezen en ging vrij blanco deze film in.

Mijn ervaringen

De eerste helft van Fantastic Beasts and Where to Find Them vond ik teleurstellend. De film voldeed niet aan mijn verwachtingen en ik kon het verhaallijn niet zo goed volgen. Het werd gewoon niet duidelijk waar J.K. Rowling heen wilde en daardoor voelde de film op een gegeven moment langdradig. Wel vond ik alles heel gaaf bedacht en uitgewerkt. Ik moest lachen om de beesten en eigenlijk wilde ik – als grote dierenliefhebber – zo de koffer instappen om met sommigen te knuffelen. Je weet natuurlijk dat ze nep zijn, maar de special effects waren echt heel erg goed.

Na de pauze werd de film al een stuk beter. Er kwam meer actie in het spel en het verhaal kreeg meer vorm. Dit miste ik toch echt wel in de eerste helft. Een grote pluspunt van de film is de acteur Eddy Redmayne. Sinds de film ‘The Danish Girl’ ben ik zeker fan van hem en deze film bevestigd dat. Ik vind hem op dit moment een van de betere acteurs!

Vergelijkbaar met Harry Potter?

Nu komt natuurlijk de grote vraag: ‘Is Fantastic Beasts and Where to Find Them vergelijkbaar met Harry Potter?’. Nou er komen elementen uit de Harry Potter films naar voren waardoor je kunt merken dat het een spin-off is. De titel van de film is een van de schoolboeken in de HP films en gaat over de schrijver van dit boek. Een leuke invalshoek waardoor je als het ware terug in de tijd gaat. Je komt de termen Grindelwald, Perkamentus en Zweinstein tegen in de film, maar dat is niet alles. Als je de spreuken kent, dan zul je deze hier en daar ook herkennen.

Ik ben benieuwd waarmee J.K. Rowling in de toekomst nog mee gaat komen. En wie weet zal ik het boek ook nog gaan lezen, want de ervaring leert dat haar boeken beter zijn dan de verfilmingen.

Al met al heeft de film niet volledig aan mijn hoge verwachtingen voldaan. Zelf vind ik het een perfecte film voor vrijdagavond op de bank. Het is geen saaie film, maar ik miste de WOW-factor.

Daniëlla Christina Weber