Food & Fit, Health

Fit de piste op met een pre-ski training

De wegen en de omgeving worden steeds een beetje witter. Met iedere centimeter sneeuw groeit mijn enthousiasme, want sneeuw betekent wintersport. Als we eenmaal de bergen inrijden ben ik helemaal niet meer te stoppen en duurt iedere minuut in de bus te lang. Hoe meer sneeuw en hoe hoger de bergen in, hoe dichterbij de eindbestemming. Het duurt nog twee en een halve week voordat ik dit jaar de bus instap, maar nu al kijk ik iedere ochtend in mijn sneeuw app naar de weersvoorspelling. Niet dat dat iets aan de situatie verandert, maar ik heb graag voorpret. Deze voorpret gaat gepaard met een wintersport training en die kan ik jou niet onthouden.

Waarom een pre-ski training? Nou, vorig jaar ging Stefan voor het eerst mee op wintersport en hij was niet te stoppen. Als de rest al in het hotel zat, stonden wij nog op de piste met als resultaat dat we direct na het diner al richting bed gingen. De dagen waren lang, maar gaven voldoening. Dit jaar staan deze lange dagen ook zeker weer op de planning. Om straks ’s avonds iets minder gesloopt te zijn ben ik nu aan het ‘trainen’. Daarnaast heb ik mijn broertje, personal trainer van beroep, gevraagd om tips om goed voorbereid op de piste te staan. De kans op blessures en ongelukken tijdens de vakantie wordt op deze manier namelijk kleiner.

Conditie
Je kan van alles doen om jouw conditie en daarmee jouw uithoudingsvermogen te verbeteren. Het zit al in kleine veranderingen zoals de trap nemen in plaats van de lift. Als je jezelf echt wil uitdagen neem dan de trap met twee treden tegelijk. Daarnaast kan je natuurlijk andere vormen van cardio training doen. Ik ben bijvoorbeeld de laatste tijd enthousiast bezig met hardlopen en dit verbetert zeker de conditie – vooral ten opzichte van vorig jaar –. Met een betere conditie sta je langer op de piste en dus heb je meer skiplezier.

Evenwicht en coördinatie
Het is belangrijk om een goed evenwicht en coördinatie te hebben om vallen op de piste te voorkomen. Dit zit bij mij wel goed aangezien ik wekelijks balletlessen volg, maar je kunt dit natuurlijk ook thuis oefenen. Een paar simpele oefeningen zijn om bijvoorbeeld tijdens het tandenpoetsen of afwassen op één been te gaan staan. Zo neemt het geen extra tijd in beslag, maar train je wel jouw evenwicht. Wissel natuurlijk wel tussendoor van been 😉 . Val je om? Span dan goed de buikspieren aan en je zult gelijk merken dat je – makkelijker – blijft staan.

Versterken van de been- en buikspieren
Zoals ik net al verklapte helpen buikspieren bij het behouden van de evenwicht. Een makkelijke en snelle manier om de spieren te trainen is planken. Je ziet deze manier van trainen vaak voorbij komen en dat is natuurlijk niet voor niets. Zelf heb ik een hekel aan deze oefening, maar het is wel goed om te doen. Ik probeer elke dag deze oefening thuis uit te voeren.

Daarnaast train ik mijn beenspieren door middel van squats. Ik doe er zelf altijd zoveel mogelijk, omdat ik tijdens de oefeningen opeens niet meer kan tellen. Ik ga meestal door totdat ik mijn spieren voel branden en dan doe ik er nog vijf extra. Dan stop ik even een minuut en vervolgens herhaal ik de oefening nog twee keer. Op snowplaza stellen ze voor dat je deze oefening 2 x 15 maal met 1 minuut pauze tussendoor doet.

De laatste oefening in mijn rijtje is voor het versterken van de kuitspieren. Op de derde dag van wintersport waggel ik altijd rond als een soort pinguïn – erg charmant -. Mijn kuiten staan namelijk zo strak gespannen na twee dagen skien dat iedere beweging pijn doet. De kuiten kan je makkelijk trainen door op een verhoging zoals de trap te gaan staan. Je gaat met je tenen op het randje staan en laat vervolgens je hielen zo laag mogelijk zakken om vervolgens weer zo hoog mogelijk op je tenen te staan. Ook bij deze oefening ben ik niet zo goed in tellen en hanteer ik mijn bovenstaande theorie/aanpak.

Mijn favoriete en allerlaatste oefening… is natuurlijk oefenen op de – indoor – piste. Volgende week staat een bezoekje aan Snowplanet gepland. Op deze manier kan Stefan nog even inkomen voor de echte wintersport en hebben we samen voorpret. Daarnaast telt dit natuurlijk gewoon als training van alles wat hierboven staat. En afsluiten met warme chocomel met slagroom is gewenst om alvast in de stemming te komen!

IMG_3203 kopie

Hoe bereid jij je voor op de wintersport? 

Liefs,

Daniella

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter