Hardlopen na een running breakdown - Daniella Christina Weber
Food & Fit, Health

Help, ik heb een running breakdown!

De drempel is hoog… erg hoog. Iedere ochtend word ik wakker en zie ik mijn hardloopschoenen staan. Ze roepen me om gedragen te worden, maar ik loop ze voorbij – ik negeer ze –. Eerst vertel ik mezelf dat ik mijn lichaam moet laten rusten, anders lig ik nog een maand uit de running – letterlijk –. Zelfs als ik me alweer beter voel, blijf ik redenen verzinnen om niet te hoeven trainen. Al snel besef ik het me: ‘Help, ik heb een running breakdown!’. Ik ben vastbesloten om deze dip nu te doorbreken. Ben jij het ook zat om jezelf wijs te maken dat je geen zin hebt om te sporten? Lees dan snel verder.

De feiten op een rijtje

In de maand juli liep ik het minst aantal kilometers sinds september 2015. Op twee juli deed ik mee aan de midzomermarathon – 7,5 kilometer -, terwijl ik dat beter niet had kunnen doen. Die week daarvoor was ik namelijk ziek, en na deze loop kwam alles nog twee keer zo hard terug. Het gevolg? Ik was een week zo ziek dat ik zelfs thuis bleef van werk en dat ik de rest van de maand niet meer gelopen heb. Dom, dom, dom natuurlijk, want nu baal ik als een stekker. Volgende keer toch beter naar mijn eigen lichaam luisteren. Les geleerd en tijd dus om mezelf een schop onder mijn kont te geven, mijn hardloopschoenen aan te doen en om te gaan met die banaan. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Zondag zou ik gaan lopen, maar was ik te laat wakker. Achteraf gezien had ik natuurlijk gewoon de wekker kunnen zetten; is dit dan toch uitstelgedrag of hoort dit bij die running breakdown?

Opnieuw beginnen na een running breakdown

Ondanks het feit dat er op korte termijn een vakantie op de planning staat, begint de drang om  te hardlopen – door dit artikel te schrijven – alweer te kriebelen. Soms – ondanks mijn running breakdown – bedenk ik me hoe fijn het zou zijn om nu naar buiten te stappen in mijn hardloopschoenen. Even alleen zijn met mezelf, de natuur en mijn muziek; hoe zwaar het soms ook is, na elke training kom ik voldaan thuis. Nu snap ik dat jij hier niet een blog over schrijft, maar ik hoop je toch te inspireren om net als ik jouw lievelingssport weer op te pakken. Voor mijzelf heb ik op dit moment twee evenementen op de planning staan:

  1. Mud Masters in Biddinghuizen eind september
  2. TCS Amsterdam halverwege oktober

Het is mijn bedoeling om 100% te geven tijdens deze evenementen, dus genoeg motivatie om weer te trainen. Doordat Mud Masters een combinatie is van conditie en kracht zal ik de komende maanden ook in de sportschool te vinden zijn! Maar waar ik zelf het meest bang voor ben, is dat ik gefrustreerd raak. Straks ben ik niet meer zo snel als eerst, terwijl ik juist goed vooruit ging. Aan de andere kant ben ik nu al gefrustreerd over het feit dat ik niet meer aan het trainen ben, dus het kan eigenlijk alleen maar beter worden. Het is sowieso mijn doel om het hardlopen weer blessurevrij op te pakken; het voelt alsof ik weer vanaf het startpunt moet beginnen. Als jij net als mij ook – opnieuw – begint met hardlopen, dan kan je hier mijn tips lezen.

Onderweg naar het (on)bekende

Dus na het lezen van dit artikel loop jij naar jouw kledingkast om jouw sportkleding onder het stof vandaan te halen, beloofd? Het maakt namelijk helemaal niets uit dat het al een jaar, een paar maanden of een paar weken geleden was dat je voor het laatst buiten stond om te gaan sporten. Ik beloof je dat ik mee doe en ik beloof je ook dat je er geen spijt van zult krijgen. Misschien over twee dagen als je liever geen trappen loopt, maar ik beloof ook dat je dit na een week alweer vergeten bent.

Heb jij ook wel eens last gehad van een running breakdown? En doe je met mij mee? Laat het me dan weten via de comments op social media of onder dit bericht!

Liefs,

Daniëlla

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter