Health, Lifestyle

Missie – Summerbody #1

Nog 25 dagen en dan luiden we officieel de lente in. Ik heb eigenlijk zeer weinig meegemaakt van de winter, toen er in Nederland een klein beetje sneeuw viel was ik in Engeland. Gelukkig ga ik wel op wintersport in de lente (heel apart eigenlijk), maar daarna begint de lente voor mij echt. Ondertussen ben ik al aan het aftellen wanneer het zonnetje eindelijk gaat schijnen en ik dus heerlijk naar het strand kan, op terrasjes kan bivakkeren en smoothies kan drinken in de tuin.

Afgelopen jaren ben ik al veel afgevallen, maar dit jaar hoop ik wel een paar buikspiertjes te zien. Helaas heb ik in december DE grote fout begaan om veel te eten waaronder oliebollen zonder te sporten, en ben ik best wel veel aangekomen. Sinds januari ben ik dus weer 2 à 3 keer per week in de sportschool te vinden en heb ik ondertussen mijn pre-december figuur weer terug. Dit jaar wil ik dus een stapje verder gaan en heb ik wat informatie verzameld om die abs ook daadwerkelijk zichtbaar te krijgen. De komende maanden zal ik me 100% inzetten om mijn doel te bereiken.

Om je buikspieren zichtbaar te krijgen, moet je eerst het vet kwijtraken waaronder je mooie spiertjes verstopt zijn. Dit betekent dat je meer calorieën moet verbranden dan je binnen krijgt. Dit is natuurlijk wel een beetje makkelijk gezegd en daarom heb ik een 8 tips om het inzichtelijker te maken.


Tip 1: Hou een voedingsschema bij in de eerste week.

Ik ben persoonlijk geen fan van calorieën tellen, maar het geeft jezelf wel een goed inzicht in wat je nou eigenlijk allemaal eet. Daarnaast zorgt het bijhouden van een schema ervoor dat je iets bewuster bezig bent met wat je allemaal eet. Zorg ervoor dat je tijdens deze week niet alleen maar gefixeerd bezig bent met het tellen calorieën, want dat ga je nooit je hele leven volhouden. Zie het als een kans om bewustwording te creëren bij jezelf.


Tip 2: Vind een partner

Het is moeilijk om helemaal alleen het proces door te gaan als je doel is om veel af te vallen. Vaak kun je steun vinden bij familie, vrienden en soms zelfs op het internet. Daarnaast is het leuker om samen met een partner in crime het proces door te gaan. Als één van jullie het doel behaalt heeft, kan je dat samen vieren met een diner buiten huis. Daarnaast kan je ook tegenslagen samen bespreken omdat de ander begrijpt wat je meemaakt. Een partner zorgt dus ook voor extra motivatie!


Tip 3: Blijf positief

Summer bodyPositiviteit is belangrijk! Als je gaat denken aan dingen die je niet (meer) kan doen zoals ‘ik kan nu geen burgers met friet eten’ en ‘ik ga liever met de auto even snel boodschappen halen’, dan maak je jezelf het alleen maar moeilijker om het vol te houden. Zolang je positief blijft en jezelf haalbare doelstellingen haalt (zelfs al is het in kleine stapjes) dan wordt vet verliezen veel leuker en makkelijker vol te houden.


Tip 4: Water is je nieuwe beste vriend

Een glas sinaasappelsap (of een soortgelijk sapje) is erg lekker bij het ontbijt, maar vergeet niet dat er in deze sapjes ook veel suikers zitten. Sla ze daarom de rest van de dag over en neem liever water of groene thee. Daarnaast is het beter om zelf versgeperste sap te drinken in plaats van uit het pak die te koop zijn in de supermarkt. Zelf ben ik trouwens dol op latte machiato en alle andere speciaal koffie’s die bestaan, Starbucks WAS mijn grote vriend. Het is beter om zwarte koffie te drinken (minder suikers), maar ik vind dat heel vies met als resultaat dat ik mezelf één lekker koffie per week gun en de rest van de week groene thee drink.


Tip 5: Vol = vol

Ooit meegemaakt dat je nog een vakantie kan boeken terwijl die vol zit? Vaak is het antwoord hierop nee. Voor je buik geldt hetzelfde principe, dus blijf niet dooreten terwijl je eigenlijk al vol zit. Je maag zal mee groeien en daardoor kom je onbewust aan. En zoals ik daarboven zei je moet minder calorieën binnen krijgen dan je verbruikt 😉 .


 Tip 6: Beweeg zoveel mogelijk

Het blijft een makkelijke tip waarbij ik echt alle deuren ga intrappen, maar probeer meer te bewegen. Pak de fiets naar de supermarkt, je werk of naar dat ene cafeetje waar je hebt afgesproken met vriendinnen. Een andere voorbeeld is om de trap te pakken in plaats van de roltrap of lift. Kleine aanpassingen zijn het langst vol te houden 😉 .


Tip 7: Eet puur – hallo groente en fruit

Probeer zoveel mogelijk onbewerkt voedsel te eten. Ik ben zelf groot fan van lokale markten waar ik meestal van alles al kan kopen om mijn eigen maaltijden te bereiden. Oja, onder deze tip valt ook pure chocolade (een klein stukje uiteraard), want dat is beter dan andere type chocolade.


Tip 8: Slow food and slow eating

Ik at altijd heel erg snel, maar ik ben geprezen met een vriend die erg goed is in heel langzaam eten. Vorige keer dat ik bij mijn moeder at vroeg ze zelfs waarom ik zo langzaam at, maar blijkbaar heb ik me aangepast aan zijn eet-ritme. In dit geval alleen maar goed want op die manier zit je sneller vol.

Dit waren mijn 8 tips! Ik hoop dat je er wat mee kunt, en onthou dat kleine aanpassingen in je levensstijl makkelijker zijn dan grote dieet plannen voor 2 maanden. Zelf zal ik komende week voor het eerst in mijn leven een voedingsschema bijhouden (tip 1), en die zal volgende week uiteraard online komen!

Liefs, Daniella

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter