Lifestyle, Reviews - Boeken & Films

Gillian Flynn – Dark places/Duisternis Boekreview

Afgelopen kerst kreeg ik het boek Duisternis cadeau van Stefans ouders. Ik weet niet of ik het boek in eerste instantie zelf zou uitzoeken in de winkel, maar achteraf zou ik hem zeker bij iedereen aanraden. Om je een beter beeld te geven van het boek volgt hier mijn eerst geschreven recensie ooit!

Het boek is geschreven door Gillian Flynn en je kent haar onder andere van het verfilmde Gone Girl –althans ik kende haar daar van-. Dit was een spannende en boeiende film, maar ik had nog nooit eerder een boek van haar gelezen. Zonder al te veel verwachtingen begon ik daarom aan het boek.

Het boek begint met een schoolpleinversje waarvan ik het eerste couplet citeer:

Ben Day heeft in een winternacht
Zijn ma en zussen omgebracht
Als een duivel uit de hel
Wurgde hij zijn zus Michelle

Het verhaal is geschreven vanuit drie perspectieven: Libby Day, Patty Day en Ben Day. Alle hoofdstukken vanuit Libby’s perspectief vinden plaats in het nu, terwijl de twee andere perspectieven zich afspelen op 2 januari 1985. Libby is de enige die de brute moorden op 3 januari 1985 overleefde en 25 jaar later gaat ze samen met een –tikkeltje vreemde– genootschap op zoek naar de harde waarheid. Meer over het verhaal zal ik hier niet verklappen, want dat kan je het best zelf lezen.

Normaal vind ik het vervelend om vanuit meerdere personages Dark places/Duisterniste lezen. Ik heb liever dat het verhaal vanuit één hoofdpersoon wordt verteld omdat het dan beter te volgen is. Gelukkig was in dit boek het verhaal nog steeds duidelijk ondanks de verschillende perspectieven. De personages zijn namelijk nauw tot elkaar verbonden en daardoor vullen de meerdere perspectieven elkaar aan. Tijdens de zoektocht van Libby krijg je als lezer steeds meer inzicht in wat er daadwerkelijk gebeurd is. Dit zorgt ervoor dat je zelf gaat spelen met de beschikbare informatie; zo ging ik zelf elke keer bedenken wie de dader zou kunnen zijn. Daarnaast hebben de personages uit het genootschap hun eigen theorieën waarin je jezelf wel of niet kunt vinden. Volgens mij was ik op een gegeven moment meer benieuwd naar de dader dan Libby dat zelf was, dus het boek was ook binnen twee dagen uit gelezen.

Dit boek was het perfecte kerstcadeau en ik raad het boek ook zeker aan! Het is een meeslepende thriller die je niet meer los kan laten. Ik ging in ieder geval net zo lang door met lezen totdat het boek uit was. Het hele verhaal klopt gewoon zonder te verklappen wie de dader is. Dit geeft ruimte tot eigen ideeën over wie de dader is. Op het laatste moment wordt duidelijk of je een geweldige rechercheur bent of dat je beter thuis boeken kunt lezen. Voor mij was het boek verrassend leuk. Zoals ik al eerder aangaf zou ik dit boek niet zo snel zelf kopen, omdat ik thrillers vermijd. Het was voor mij echt een eye-opener dat thrillers ook heerlijke boeken kunnen zijn!

Duisternis is ook verfilmd, maar ik heb vernomen dat de film een beetje tegenvalt. Dit is helaas wel vaker het geval, maar is voor mij geen reden om de film in de toekomst niet te gaan kijken. De trailer van de film is hieronder te zien.

Hoe vond je deze review? Wat miste je nog?

Daniella

Boek gegevens: