Lezen met Kobo Aura H20 review

E-reader review – Kobo Aura H2O

In mijn leven heb ik al heel wat boeken versleten: van romans tot thrillers. Als ik eenmaal begin aan een boek, dan kan ik ook niet meer stoppen met lezen. Alleen zit ik nu met een probleem, want waar moet ik al deze boeken laten? Ik koop ze namelijk graag, want dan zijn ze van mij en kan ik ze in de toekomst nog een keer lezen. En nee dit is niet saai. In november 2016 besloot ik daarom met veel twijfel om een Kobo Aura H2O e-reader aan te schaffen. Nu, een paar boeken verder, is het tijd om mijn ervaringen met jou te delen!

Afscheid nemen van het papieren boek

Voordat ik de e-reader had, verklaarde ik mensen die digitaal lazen voor gek. Ik hield namelijk van lezen, omdat je daadwerkelijk een boek in handen hebt. Het gevoel van echt papier, maar ook de geur van een nieuw boek zijn altijd fijn voor de echte boekennerd. Toch besloot ik uiteindelijk om de overstap te wagen vanwege twee redenen. Mijn eerste reden was dat het aantal boeken in mijn slaapkamer echt uit de hand begon te lopen. Verkopen? Nooit! Ruimtegebrek? Ja. Ten tweede, zijn e-boeken eenmaal stukken goedkoper dan de geprinte versie. Als je veel boeken leest, heb je de investering van de e-reader er dus zo uit.

Voordelen van het lezen vanaf een scherm

Tot nu toe vind ik het heerlijk om te lezen vanaf een scherm. Als mijn e-reader kapot zou gaan om welke reden dan ook, dan zou ik naar de winkel gaan om een nieuwe aan te schaffen. Voor iemand die twijfelde is dit een enorme stap en het geeft wel aan hoe tevreden ik met mijn aankoop ben.

Tijdens het reizen

Als ik op vakantie ga dan reis ik meestal met de bus of met het vliegtuig. Dit betekent dus dat er altijd andere mensen om je heen zijn. Als we dan de nacht in gaan, vind ik het vervelend om het lampje boven mijn hoofd aan te houden. Dit is met een papieren boek wel cruciaal, want zonder licht is het onmogelijk om dan nog te lezen. Met de e-reader vind ik het niet zo erg om langer door te lezen. Het schermpje geeft van achteren licht, waardoor je geen ander licht nodig hebt. Daarnaast kun je de felheid ook aanpassen. Voor mijn gevoel val je er anderen dus minder mee lastig, maar kun je wel comfortabel doorlezen.

In bad

De Kobo Aura H2O is iets duurder, maar wel bestand tegen water. Op wintersport hadden we een bad en dit was de perfecte gelegenheid om lekker te lezen en de e-reader uit te testen in een vochtige omgeving. Dit was dus ook wat er iedere avond voor het eten gebeurde! Apres-ski? Geef mij maar een goed boek en een bad. Het enige nadeel was alleen dat het scherm iets besloeg. Ik hou nou eenmaal van een heet bad en al het stoom sloeg op het scherm. Ik kan me echter voorstellen dat het wel een fijn idee is dat de Kobo Aura H2O waterdicht is als je hem meeneemt om lekker bij een zwembad te lezen. Het probleem van het beslagen scherm heb ik trouwens opgelost door het water iets minder heet in bad te laten lopen.

Buiten in de tuin

Moet je tijdens het lezen van een boek altijd een zonnebril op, omdat het papier nou eenmaal te wit is? Binnen heb je hier geen last van, maar buiten was dit altijd wel een dingetje. Zelf was ik heel benieuwd hoe het was om buiten in het zonnetje te lezen met de e-reader. Het scherm van je mobieltje weerkaatst namelijk altijd enorm. De e-reader heeft dit probleem gelukkig niet. Gisteren heb ik ’s middags lekker in het zonnetje gezeten met mijn e-reader. Perfect!

In het donker

Ben je een avondlezer? Ook dan is de e-reader een goede oplossing. Het is een beetje hetzelfde verhaal als hierboven. Door het verlichte scherm hoef je het licht niet aan te laten en kun je toch doorlezen. Vooral heel fijn als je partner al wilt slapen, maar jij toch nog even dat ene hoofdstuk uit wilt lezen 😉 .

Kobo Aura H20 review

Andere voordelen van Kobo Aura H2O

Milieubewust

Een groot voordeel vind ik dat het lezen vanaf een scherm natuurlijk enorm milieubewust is. Er hoeft geen papier meer gemaakt te worden. Daarnaast heeft het apparaatje enorm veel geheugen – je kunt ongeveer 3.000 boeken opslaan – en doe ik enorm lang met de batterij. Gemiddeld kan ik vier boeken lezen op één batterij. Ik moet er wel bij vermelden dat ik een snelle lezer ben.

Boeken kopen en het gewicht

Het kopen van een boek gaat makkelijk vanaf de bank. Je hoeft dus niet naar buiten om ergens een boek te kopen of te lenen. Zelf ben ik iemand die NU zin heeft om te lezen – en dat kan nu dus ook –. Je kunt namelijk met een WIFI-verbinding overal boeken kopen. Ben je dus op vakantie en heb je je boek uit? Geen probleem, want je zoekt het internet op en je hebt weer een boek tot je beschikking. En nog een voordeel… het weegt vrijwel niks.

Gebruiksvriendelijk en leesstatistieken

Naast lezen kun je veel dingen instellen op dit digitaal wondertje. Zijn de letters te klein? Dan vergroot je het toch gewoon met een simpele instelling. Je kunt zelfs het lettertype en de marges aanpassen. Zo creëer je de ideale leesomstandigheden. Daarnaast kun je je eigen leesstatistieken bekijken. Like! Erg leuk als je een beetje van cijfertjes houd.

Al met al zou ik mijn e-reader niet meer willen omruilen voor het fysieke boek. Lezen gaat een stuk makkelijker en fijner! De Kobo Aura H2O kost €179,- bij verschillende webwinkels. Zelf kocht ik hem bij een lokale winkel.

Daniëlla

Volg mij ook via Facebook, Instagram & Twitter