Food & Fit, Health

Ruggengraat: Terug- en vooruitblik

Het is een twee maanden redelijk stil geweest op mijn blog. In de tussentijd ben ik begonnen met werken en daar heb ik tijdelijk al mijn energie in gestopt. Daarnaast begon ik met Ruggengraat – een personal training programma – om mijn einddoel te bereiken. Het afgelopen jaar woog ik gemiddeld tussen de 78 en 79 kilo en dat is vijf kilo zwaarder dan gewenst. Op dit moment zijn de eerste twee maanden voorbij en heb ik nog vier weken te gaan totdat het programma afloopt. Tijd voor een terugblik én een vooruitblik op deze periode.

Kiezen voor een personal training programma

Al een jaar lang wilde ik deelnemen aan een programma. Er bestaan meerdere online programma’s waarvan de bekendste Personal Body Plan is, maar daarnaast is mijn eigen broertje ook personal trainer en voedingscoach. Er waren dus veel opties om uit te kiezen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Ruggengraat omdat dit programma drie maanden duurt en daarom ook iets goedkoper is. Ik had het natuurlijk ook bij mijn broertje doen, maar ik wilde een coach die ik verder niet kende op persoonlijk vlak. Op 1 april ben ik officieel begonnen met mijn nieuwe challenge.

Ruggengraat maand 1 – april

In de eerste week kreeg ik een voedingsschema waarin ik voor mijn doen echt veel moest eten. Wat bleek? Ik at hiervoor echt veel te weinig waardoor mijn verbranding stil stond. Elke dag moest ik mijzelf eraan herinneren om tussendoortjes te eten en vooral in de avond had ik hier moeite mee. De eerste vier weken had ik het daarom best lastig om mij aan het voedingsschema te houden. Naast het voedingsschema heb ik ook een trainingsschema. Mijn eerste stap was om mezelf daadwerkelijk bij een sportschool in te schrijven en daarna lekker te gaan trainen. Dit ging in combinatie met mijn nieuwe baan iets minder snel dan gehoopt. Toch stond ik één keer per week in de sportschool naast mijn standaard trainingen ballet en hardlopen. Dit resulteerde in een gewichtsafname van twee kilo. Dit is ook te zien in mijn progressiefoto hieronder weergeven. De linkerfoto is mijn startfoto en de rechterfoto is de progressie na 1 maand Ruggengraat.

Start vs maand 1 Ruggengraat

Ruggengraat maand 2 – mei

In mei mocht ik iets naar beneden in mijn wekelijkse calorie-inname. Daarnaast vond ik meer motivatie om te sporten doordat mijn werk al iets meer routine werd. Voor mijn gevoel kon ik nu alles beter plannen. De meeste moeite had ik met de juiste balans vinden in voedingswaarde. Doordat ik veel met mijn eten bezig was, kwam ik erachter dat ik te veel vetten in verhouding met koolhydraten en eiwitten at. Door dit inzicht ging het de laatste week al een stuk beter. Dit is trouwens het fijne aan dit programma, want ik leer nu echt meer over wat ik eet en wat ik moet veranderen om mijn doelen te bereiken. Daarnaast ben ik blij met het behaalde resultaat tot nu toe. In gewicht ben ik niet enorm afgevallen – een halve kilo -, maar de foto’s zeggen mij genoeg. Je ziet namelijk al iets meer spierdefinitie. Van rechts naar links; start, week 4, en week 8.

Start vs week 8 Ruggengraat

Ruggengraat maand 3 – juni

Ik heb nog één maand te gaan en ik ben nog niet bij mijn einddoel. Ik wil nog twee tot drie kilo afvallen; ookal is het zeer onwaarschijnlijk dat dit binnen een maand gebeurt. Daarnaast zou ik het super vinden als ik mijn vetpercentage rondom mijn middel nog verder naar beneden kan halen. Om dit te realiseren zal ik hard moeten werken en er 100% voor gaan. Ballet duurt nog tot halverwege juni en daarna wil ik twee à drie keer per week knallen in de sportschool. Ik kan niet wachten totdat ik mijn eindresultaat zie, maar voor mij is het programma persoonlijk al deels geslaagd. Na Ruggengraat wil ik misschien Personal Body Plan volgen. Dit programma duurt langer en ik ben benieuwd hoe ik dat zal ervaren.

Als je inhoudelijke vragen hebt over het programma of mijn ervaring, laat dan vooral een berichtje achter onder deze post of stuur mij een e-mail! Ik help je namelijk graag bij het maken van een keuze.

Liefs,

Daniëlla

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Reacties

  • Reply Esther november 1, 2016 at 1:52 pm

    Hi Daniella, leuk om jouw blog te lezen!
    Ik ben ook wel benieuwd naar het programma van ruggengraat en vroeg mij af hoe bijvoorbeel een avond maaltijd eruit ziet. Kun jij mij daar iets meer over vertellen?

    Dank je wel!

    Groetjes Esther

    • Reply Daniella november 2, 2016 at 4:42 pm

      Hoi Esther,

      Super bedankt, dat vind ik heel leuk om te horen! Je krijgt slechts één schema voor drie maanden waarbij er wordt gekeken naar jouw calorie-inname. Voor het avondeten kan je dit dus deels zelf samenstellen door kip/biefstuk, groente naar keuze en aardappel/rijst/pasta te combineren. Verder werden er helaas geen recepten o.i.d. gedeeld. Ik ben daarom zelf vroegtijdig uit het programma gestapt, omdat ik dat zonder coach ook kon. Ik had er dus in het begin meer van verwacht. Heb je toch nog meer vragen dan mag je die ook stellen via de mail (info@daniellachristina.nl), dan kan ik er wat dieper op in gaan 🙂

      Liefs, Daniëlla

    Laat jouw reactie achter