Food & Fit

Run baby, run! – Warming up

Warming up

Al ruim drie jaar roep ik dat ik wil beginnen met hardlopen met soms een poging hier en daar om dit ook daadwerkelijk te gaan doen. Al snel haakte ik dan weer af, omdat ik blaren of last van mijn knieën kreeg. De volgende gedachte was dan: ‘Morgen ga ik naar de winkel en dan ga ik goede hardloopschoenen kopen’. Om de volgende morgen smoesjes te verzinnen als geen tijd, te duur en zelfs de gevreesde geen zin. Na 3 jaar (als het niet langer is) heb ik nu eindelijk nieuwe hardloopschoenen en dat had ik al veel eerder moeten doen.

Ondertussen is het een nieuwe hobby geworden, want ik vind het heerlijk. Voor mezelf heb ik ervoor gekozen om door het park hard te lopen. De frisse lucht geeft me een fijn gevoel en ik voel me niet zo bekeken als dat ik me op straat altijd voel. Want de ene na de andere voetganger, auto en/of fietser komt voorbij en dan loop ik toch minder zelfverzekerd.

Omdat ik nog niet bekend ben met alle kneepjes van het ‘vak’, ben ik op onderzoek uit gegaan en de komende weken zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen. Ten eerste ben ik gaan uitzoeken hoe een goede warming up nou eigenlijk in elkaar zit. Dit kan je helpen om blessures kan voorkomen, want daar wordt niemand blij van.

Begin altijd eerst met een stukje te wandelen, bijvoorbeeld naar de plek waar je daadwerkelijk wil gaan hardlopen. Doe daar dan een paar losmakende oefeningen zoals huppelen, dribbelen, draaien met je schouders en zo zijn er nog een paar oefeningen die goed staan uitgelegd op runinfo. Daarna begin je met rustig hardlopen (dus zonder moe te raken) voor een paar minuutjes. Dan is het tijd voor nog een paar rekoefeningen en dan is het tijd om te beginnen met je daadwerkelijke training.

Om de motivatie erin te houden, zal ik op 1 november meedoen aan mijn eerste loop, de Plantsoenloop in Groningen, samen met mijn huisgenootje. Run baby, run!

Liefs,

Daniella

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter