Health

Superfoods part 2

Superfoods header

Ondertussen is er veel gebeurd, want het Voedingscentrum heeft vorige week een oorlog geopend op deze gezonde voedingsstoffen. Volgens hen zou je jezelf beter kunnen wagen aan e-nummers, margarines en producten met het ‘ik-kies-bewust’-logo waar ze overigens beter de naam van kunnen veranderen in ‘ik-kies-onbewust’. Ondanks dat het Voedingscentrum dit allemaal beweerde, ga ik toch door met het aanvullen van mijn voedsel met superfoods. Ik geloof namelijk wel dat dit een goede aanvulling is en extra vitamines kunnen sowieso nooit kwaad toch?

Dit allemaal gezegd wil ik mijn vorige post over superfoods aanvullen met goedkopere, alledaagse en mijn favoriete superfoods.

Avocado

AvocadoAvocado; you love it or you don’t! Toen mijn moeder voor het eerst aan kwam zetten met de avocado dacht ik dat ze gek was geworden. ‘Die dingen zijn toch harstikke vies?’ Waar ik deze associatie vandaan heb gehaald weet ik niet en tegenwoordig ben ik om, want het valt allemaal wel mee. Daar bovenop komt ook nog eens het feit dat avocado’s super healthy zijn. De avocado zit vol met vezels, vitamines, mineralen en onverzadigde (goede) vetten en zijn onder andere gunstig voor je cholesterol. Ook voor je huid is avocado erg goed en heb je flink gesport? Verwerk dan avocado in je eten. Vanwege al deze SUPER voordelen zal avocado volgende week in de spotlight staan met handige receptjes, weetjes en zelfgemaakte huidverzorgingsproducten.

Zoete aardappels

Zoete aardappelAls ik mensen vertel dat ik glutenvrij en zo min mogelijk gewone aardappels eet, dan roepen ze gelijk: ‘Ooh, dus je eet geen koolhydraten meer?’. Ik eet zoete aardappels en deze bevatten ook koolhydraten, maar ik ga kort uitleggen wat het verschil tussen deze twee is. Gewone aardappel heeft een hoge glycemische waarde wat aantoont dat de suikers in de normale aardappel snel worden opgenomen in het lichaam en je bloedsuikerspiegel laat stijgen. Een zoete aardappel heeft een laag glycemische waarde. Daarnaast bevat zoete aardappel ongeveer 3,5 keer zoveel vitamine c meer dan de gewone aardappel. Tot slot bevat de zoete aardappel minder koolhydraten dan de gewone aardappel EN is het veel lekkerder :)!

Cacao

Pure cacaoVan dit woord word ik altijd zo blij! Ik hou van chocolade en dat is eigenlijk nog zacht uitgedrukt. Natuurlijk zijn die Milka-repen niet echt goed voor je lijn en gezondheid, maar pure chocolade met meer dan 72% cacao zijn wel degelijk goed voor. Je kan vaak in biowinkels rauwe cacaonibs kopen of een pure rauwe cacaoreep. Waar het allemaal goed voor is? Nou, voor je hart, bloeddruk en cholesterol. Een klein beetje cacao op de dag is dus erg goed voor je gezondheid! Tip: recept quinoachocolade energierepen

Havermout

HavermoutIk eet graag havermout als ontbijt gecombineerd met pure cacao of goiji bessen. Het is lekker, makkelijk te bereiden en gezond. Havermout verlaagt het cholesterolgehalte, vermindert het hongergevoel, bevat antioxidanten, kan veel gecombineerd worden en is glutenvrij ondanks het een graansoort is. I love havermout!

Ongebrande noten

Ongebrande notenIn mijn vorige post over superfoods had ik de amandelen al genoemd, maar andere ongebrande noten zijn ook goed voor je gezondheid. Onder deze noten vallen onder andere walnoten, hazelnoten en cashewnoten. Let er wel op dat je de ongebrande noten mee pakt en niet de gebrande noten. Je kan ze vaak kopen in de supermarkt, maar op de gewone markt kan je ook heerlijke notenmixen vinden. Noten zijn goed voor het zenuwstelsel, de hersenen, bloedvorming en voor de stofwisseling. Aan één handje per dag heb je al genoeg voedingsstoffen van deze superfoods binnen.

Tip:

Als je naar de markt gaat om inkopen te doen, doe dit dan een halfuurtje/kwartiertje voor afbraak van de markt. Veel verkopers verlagen dan hun prijzen aanzienlijk, omdat ze van hun waren af willen. Erg goed voor de portemonnee, want dit kan erg in prijs verschillen!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter