Mijn bedgeheimen om meer uit je winterslaap te halen
Health, Race

Letterlijk uit de running door een vervelende blessure

Ongeveer drie weken geleden gingen we sprongetjes doen tijdens jazz ballet. Na de eerste twee sprongen voelde ik al een pijnscheut in mijn kuit, maar niet miepen en gewoon door gaan. Waarom was ik zo eigenwijs? Waarom ging ik de volgende dag toch hardlopen en daarna later in de week naar balletles? Ondertussen zit ik al 21 dagen met een vervelende blessure op de bank… Dom, dom, dom!

Niet zomaar een pijntje

Drie weken terug besefte ik dat de pijn niet zomaar een pijntje was. Na het hardlopen nam de pijn niet af, maar juist toe. Ik dacht het wel even uit te lopen en dat het na een warme douche wel allemaal mee zou vallen. Mijn kuit voelde namelijk enorm stijf aan en infraroodstraling van onze Sunshower helpt meestal wel bij het ontspannen van de spieren. Helaas was dit niet het geval en besloot ik dus mijn hardlooprondje gepland op zondag maar even over te slaan. Dat was pas een verstandige beslissing. Op aanraden van mijn broertje en Stefan maakte ik ook een afspraak bij de fysiotherapie.

Te veel van het goede

Waar ging het nou fout? Ik loop al ruim drie jaar hard zonder klachten. Natuurlijk heb ik ook wel eens een pijntje, maar na het aanschaffen van goede hardloopschoenen bij een speciaalzaak was dit verleden tijd. Daarnaast heb ik het hardlopen altijd langzaam opgebouwd – ik had geen andere keuze, want ik kon niet langer rennen dan 6 minuten achter elkaar -. Toch ben ik te hard van stapel gelopen vanwege een nieuw hardloopdoel die ik mezelf twee weken eerder stelde. Met andere simpele woorden is er sprake van overbelasting. Ondanks mijn regelmatige trainingen heb ik de afstanden te snel opgebouwd. Iets waarvoor ik anderen altijd waarschuw!

De blessure

Ondertussen ben ik al vier keer bij mijn fysiotherapeut geweest. Het probleem? Ik heb last van de veelvoorkomende ‘shin splints’ bij de diepliggende kuitspier. Ondertussen heb ik in het dagelijkse leven – lees: trappen lopen en wandelen – geen last meer van de blessure. Toch moet ik de komende weken nog even rustig aan doen totdat de knopen in mijn kuit echt verdwenen zijn. Doordat ik gelukkig niet al te koppig was, zal mijn herstel wel snel verlopen en kan ik dus nog steeds aan mijn doel werken. Mocht je nou ook pijn in de schenen en kuiten herkennen tijdens en na een training? Blijf er dan vooral niet te lang mee doorlopen. Deze blessure komt veel voor in de sportwereld en kan echt heel vervelend uitpakken waardoor je gedwongen zes maanden thuis moet zitten.

De behandeling tot nu toe

De fysiobehandelingen bestaan tot nu toe uit massages van de kuitspier waarbij triggerpunten worden opgezocht. Helaas, is het dus geen massage waarbij je even heerlijk gaat relaxen. Ik weet niet wat er meer pijn doet; het rennen met de blessure of de massages door mijn fysio. Anyway, we zullen snel overgaan op oefeningen die bepaalde spiergroepen versterken. Hierdoor verklein je de kans dat de blessure over een half jaar weer om de hoek komt kijken. Vanaf vandaag mag ik eindelijk weer beginnen met trainen. En mijn volgende doel… Daar vertel ik snel meer over

Wat ik wel heb geleerd, is dat je voorzichtig moet zijn met je lichaam. Je hebt er maar één, dus het is belangrijk om te luisteren. Pijnscheuten – in welke sport dan ook – zijn een teken dat er iets niet goed zit. 

Liefs,

Daniëlla

Volg mij ook via Facebook, Instagram & Twitter

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter