Make this week count voor een productieve modus
Career

In vier stappen naar een productieve modus

Soms heb je van die dagen dat je jezelf niet kan uitstaan. Je wilt nog zoveel doen, maar niks komt van de grond. Dit kan op een vrije dag zijn, maar ook op je werk. Niet alleen vervelend voor jouw omgeving, maar vooral voor jezelf. Mocht je nou in zo een bui zijn, dan kom je met deze tips & tricks weer in de productieve modus.

Maak een lijstje

Ik ben dol op lijstjes. Waarom? Dan kun je dingen zo lekker wegstrepen en kom ik in de productieve modus. Zo blijf je dingen doen en begin je vol motivatie met het volgende puntje op de lijst. Daarnaast wordt je juist onproductief als je bedenkt dat je nog veel dingen moet doen. Het blijft in je hoofd zitten en door het op te schrijven wordt het makkelijker om prioriteiten te stellen. Op die manier krijg je uiteindelijk meer gedaan in een kortere tijd.

Omdat lijstjes maken mij enorm helpt, kocht ik een tijd geleden een desk planner (zie afbeelding). En ik ben er blij mee! Ik heb nu veel meer ruimte voor creatieve ideeën en omdat er ook meteen een weekkalender bijzit kan ik ook dingen opschrijven voor in de toekomst. Dit is overigens niet hetzelfde als mijn agenda, want die gebruik ik echt om afspraken in te plannen. Je kunt leuke desk planners kopen bij de boekenwinkels of bij de Hema.

Maak een planning en zet deadlines

Kijk, hier komt de agenda kijken. Soms weet je al van te voren in welke week je echt dingen moet doen. Deze deadlines – en de afspraken – komen in mijn agenda. Op zondagavond begin ik al met plannen, maar je kunt dit bijvoorbeeld ook op maandag doen. Eerst kijk ik in mijn agenda welke deadlines en afspraken ik heb staan. En nu je toch bezig bent, kun je meteen andere activiteiten zoals sporten inplannen 😉 . Daarna is het simpelweg opschrijven welke to-do’s daarbij horen. Deze schrijf je gewoon bij het lijstje die je in de eerste stap al maakte. Daarnaast is het ook handig om even te checken welke to do’s vorige week zijn blijven liggen. Soms kun je er een paar nog wegstrepen en anders zet je ze op het nieuwe lijstje. Anders vergeet je ze weer…

Hup, aan de slag

Zelf deel ik het altijd een beetje per dag in. Zo blijft het gedoseerd, maar soms ben je dan al vroeg klaar met afstrepen. Ga dan meteen door met de dingetjes die voor morgen op de lijst staan. Scheelt je morgen wellicht ook wat tijd en wie weet kan je vrijdag dan al iets eerder het weekend in. Vooral met zonnige dagen zijn dit soort momenten mooi meegenomen!

Probeer het uitstellen vooral te voorkomen, want dit zorgt er juist voor dat je minder productief wordt. Natuurlijk zijn die inkomstenbelastingen niet leuk, maar het kost vaak maar 15 minuutjes de tijd. Tegenwoordig staat namelijk al veel ingevuld. Als je het nu doet, dan ben je er meteen vanaf en heb je nog tijd om bepaalde dingen uit te zoeken zonder te stressen.

Opruimen

Ruim spullen na gebruik meteen op. Minder rommel om je heen, betekent ook meer rust in je hoofd. Zelf heb ik er een handje van om gedownloade documenten niet meteen naar de mappen te slepen en vervolgens ben ik ze een week later ‘kwijt’. Om de documenten weer op te zoeken, kost alleen maar tijd. Dus opruimen – zowel jouw bureau en kamer, als de digitale omgeving –.

Op welke dag van de week ben jij het meest productief?

Liefs,

Daniëlla

Volg mij ook via Facebook, Instagram & Twitter

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter