Hardlopen in de kou met Daniella Christina
Race

Voordelen van hardlopen in de kou

Het is alweer een tijd geleden dat ik een artikel schreef over hardlopen, dus vond ik het de hoogste tijd om daar verandering in te brengen. Velen beginnen met hardlopen in het voorjaar vanwege de zon en het ‘mooie’ weer. Toch raad ik juist aan om in het najaar en winter te starten, omdat hardlopen met koud weer veel lekkerder is. Het kost natuurlijk wat meer moeite om ook daadwerkelijk naar buiten te gaan, maar uiteindelijk is het het allemaal waard. Zelf loop ik vaker en meer in de winter, maar wat zijn nou precies de voordelen van hardlopen in de kou?

Fit het voorjaar in

Oké, je hebt wat doorzettingsvermogen nodig om te blijven hardlopen in de winter, maar daardoor ga je natuurlijk wel fit het voorjaar in. Het nieuwe voornemen ‘meer sporten’ is voor jou verleden tijd! Wist je trouwens dat je in de winter meer calorieën verbrandt met hardlopen dan in de zomer? Dit is voor mijzelf niet de hoofdreden om in de winter naar buiten te gaan, maar het is toch mooi meegenomen.

Minder snel last van een winterdepressie

Als je sport dan zul je jezelf al snel energieker voelen. Dit komt door de endorfine die je aanmaakt. In de winter kunnen deze endorfines goed van pas komen om een neerslachtig gevoel te voorkomen. Zit je dus wat minder lekker in je vel? Dan kan hardlopen jou juist helpen om jezelf weer beter te voelen.

Thuiskomen in de warmte

Je kent het gevoel wel; thuiskomen na een wandeling in de kou. Dit is een heerlijk gevoel toch? Hetgeen wat ik nu vertel zal dus niet als een verrassing komen. Na het hardlopen in de kou is het heel fijn om weer binnen te komen. De warmte van het huis omhelst je als het ware. In de zomer is dit wel anders en kom je soms overhit thuis.

Hardlopen in de kou verhoogt weerstand

Stel je voor dat je alleen buiten komt, omdat je ergens heen moet. Elke keer dat je dan buiten komt is een kleine aanslag op je weerstand waardoor je sneller grieperig wordt. Buiten sporten geeft je weerstand juist een boost, omdat je lichaam gewend raakt aan de buitenlucht terwijl je conditie op peil blijft.

Minder vochtverlies

In de zomer moet je oppassen dat je niet te veel vocht verliest tijdens het hardlopen. Doordat het kouder is in de winter zweet je minder snel en dat betekent ook minder vochtverlies. Natuurlijk moet je goed blijven drinken, maar ik vind dit echt een enorm voordeel aangezien ik te weinig drink. Vooral op de langere afstanden hoef ik nu geen flesjes water mee te zuilen.

Het is een goede voorbereiding op de wintersport

Heb je net als ik in de winter een skivakantie op de planning staan? Dan kan je niet anders dan toegeven dat dit een goede voorbereiding is. Zometeen trotseer jij de zwarte piste met gemak. Daarnaast is er een grote kans dat jij halverwege de week gewoon nog zelfstandig de trap op en af kunt lopen zonder spierpijn.

Welke sporten doe jij in de winter?

Liefs,

Daniëlla Weber

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter