Mijn bedgeheimen om meer uit je winterslaap te halen
Food & Fit, Health, Lifestyle

Vroeg opstaan zonder ochtendhumeur

Na het afstuderen vond ik dat ik wel mocht uitslapen. Op een gegeven moment werd dit uitslapen zo extreem dat ik dagelijks tot 11 uur in bed lag. Voordat ik dan klaar was met mijn ochtendritueel was het alweer middag. Op zich was dat niet erg aangezien ik toch ‘niks’ te doen had; niemand verwachtte dat ik ergens vroeg zou zijn. Je snapt wel dat ik even moest wennen toen ik voor mijn werk wel weer vroeg – 6:30 – mijn bed uit moest. Nu word ik automatisch al vroeger wakker – ook zonder wekker – en ik vind het heerlijk! Je hebt de hele dag de tijd om nog van alles te doen waar je anders geen tijd had, zoals jezelf lekker afbeulen in de sportschool of  ’s ochtends een kopje thee drinken met mams. Maar hoe wordt vroeg opstaan nou precies makkelijker?

Vroeg opstaan tip 1. ’s Avonds al voorbereiden

Soms wil je ’s avonds gewoon al naar bed zonder te douchen of jouw spullen voor de volgende ochtend neer te leggen. Uit ervaring weet ik ondertussen dat je dit beter niet kan uitstellen, want dat scheelt een hoop gestress in de ochtend. Als je al in de avond doucht dan kan je ’s ochtends al 15 minuutjes langer blijven liggen. Daarnaast vind ik gestrest wakker worden niet heel fijn en voel ik dat de rest van de dag nog.

Vroeg opstaan tip 2. Maak afspraken met jezelf

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik maximaal één keer mag snoozen. Hier houd ik ook rekening mee met mijn wekker zetten. Als ik er om 6:30 uit moet dan gaat mijn wekker om 6:21. Langer snoozen moet je gewoon niet doen, want dan wil je langer blijven liggen. Als je er eenmaal uit bent, dan is het wel makkelijk om jouw dag te starten. Als je nou echt niet kan opstaan of je breekt jouw eigen afspraak, dan leg je de wekker gewoon ergens anders neer. Om de wekker uit te zetten moet je wel opstaan, want anders word je knettergek. PS: nu niet weer je bed induiken he ;)!

Vroeg opstaan tip 3. Wakker worden met een ontbijtje en kopje thee

Ben je niet gewend om ’s ochtends te ontbijten omdat je altijd te laat opstaat? Gelukkig is dit probleem nu verleden tijd! Op het moment dat je beneden komt, maak je gelijk jouw ontbijtje klaar. Als je dit niet doet dan heb je sowieso later in de ochtend honger en mis je gewoon energie – want een motor doet het ook niet zonder olie –. Om je de gehele ochtend en de rest van de dag energiek te voelen, is het belangrijk om de tijd te nemen voor jouw ontbijt.

Waking up

Vroeg opstaan tip 4. Kom in een ritme

Als vroeg opstaan in jouw ritme zit, dan is het makkelijker omdat jouw lichaam dit gewend is. Zelf ga ik iedere avond tussen tien en elf uur slapen. Zo weet ik dat ik rond acht uur slaap pak en dat heeft mijn lichaam gewoon nodig. Als ik minder lang slaap dan vallen mijn ogen gewoon rond tien uur dicht op het werk; niet heel handig dus. Ik snap dus ook wel dat als jij pas laat gaat slapen dat het dan moeilijk is om vroeg op te staan.

Vroeg opstaan tip 5. Geniet van de dag

Bedenk tijdens het opstaan welke leuke dingen jij allemaal vandaag gaat doen! Dit helpt je om vroeg op te staan. Daarnaast geldt dat als je vroeg opstaat je ook meer tijd overhoudt om leuke dingen te doen. Op zaterdag ga ik ’s ochtends altijd naar de sportschool, want dan kan ik ’s middags nog van alles plannen. Als ik later zou opstaan zou ik niet kunnen sporten, want de sportschool is vroeg dicht. Daarna voel ik mezelf weer slecht, omdat ik zo weinig gedaan heb. Dus hophop vroeg je bedje uit!

Ben jij een ochtend- of avondmens? Wat motiveert jou om ’s ochtends jouw heerlijke bed te verlaten?

Liefs,

Daniëlla

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter