Race

Zandvoort Circuit Run 2016 – 5 kilometer

Vorige week wist ik nog niet wat mijn nieuwe doel zou worden, maar daar ben ik ondertussen over uit. Ik heb mezelf ingeschreven voor de 5 kilometer tijdens de Zandvoort Circuit Run 2016 op 20 maart! Waarom de 5 kilometer en niet de 12 kilometer? Puur omdat ik mijn basis wil versnellen én omdat ik twaalf kilometer nog net iets te heftig vond als volgende stap – vooral omdat het parcours deels over het strand gaat –. Daarnaast ren ik deze loop samen met een vriendin en die had ook voorkeur voor de vijf kilometer. De keuze was dus al vrij snel gemaakt.

Toen ik mij afgelopen keren voor de vier en acht kilometer inschreef, was ik best zenuwachtig. Ik vroeg mij af of ik de afstand wel kon lopen en twijfelde daar heel erg over. Hoe beschamend zou het zijn als ik niet eens bij de finish kom? Sta je dan met je goede gedrag… Dat is dit keer zeker niet het geval aangezien ik al langere afstanden heb gelopen en dit is nu al een fijn gevoel. Nu wil ik vooral aan mezelf bewijzen dat ik vijf kilometer onder de 30 minuten kan lopen. Dit is een bereikbaar maar moeilijk doel, want het betekent dat ik niet langer dan zes minuten over een kilometer mag doen. Een snelheid die ik nog nooit eerder behaald heb, maar waar een wil is, is een weg – of het Zandvoort Circuit in dit geval-.

Voor de Midwinter Marathon trainde ik vooral op afstand, maar dit keer ga ik het anders aanpakken. In Live, Love, Run staat een trainingsschema voor het lopen van de vijf kilometer – ik start in week 6 van het schema -. In dit schema loop je puur op tijd in plaats van afstand en dit heb ik deze week voor het eerst uitgeprobeerd. Voordat ik aan de slag ging veranderde ik de instellingen van mijn Nike+ app naar de auto voice feedback in gemiddelde snelheid. Ik kreeg daardoor geen afstanden en totale tijd meer te horen tijdens het trainen. Eerst was ik wel benieuwd welke afstand ik al achter me had liggen, maar na een paar minuten kon ik dat wel loslaten. Achteraf vond ik het veel fijner om te rennen op tijd, omdat ik niet de hele tijd bezig was met het perse – sneller – behalen van een afstand. Iets wat ik zeker vaker ga doen en ik ben heeeeeeel benieuwd of het helpt om mijn einddoel te halen.

Deze week staan er daarom drie hardlooptrainingen in de agenda; woensdag, vrijdag en zondag. Ze zullen allemaal tussen de 15 en 20 minuten duren. Iets korter dan ik gewend ben, maar dat komt omdat het echt een beginnersschema is. Deze week ga ik wel proberen om iets sneller te lopen dan normaal – aangezien de afstanden al korter zijn -.

Train jij het liefst op tijd of op afstand?

Liefs,

Daniella

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Nog geen reacties

Laat jouw reactie achter